Ljouwerter Skûtsje

Wij hebben een toekenning gedaan aan een documentaire met de titel ‘De Leeuw is weer los’ dat het verhaal vertelt van het Ljouwerter Skûtsje, haar bemanning en de familie Zwaga. In de documentaire wordt het Ljouwerter Skûtsje en haar bemanning gevolgd in hun voorbereidingen naar de wedstrijden toe, het wedstrijd klaar maken van het Skûtsje, oefenen, trainen, besprekingen… tot de uiteindelijke wedstrijden. Ook wordt er een duik in de geschiedenis gedaan: wat is de rol van Leeuwarden en het Skûtsjesilen, wie zijn de Zwaga’s en hoe is het Skûtsjesilen ontstaan?

Doel van de documentaire is om mensen mee te nemen in de wereld van strijd, passie en vriendschap aan boord in de wereld van traditie en innovatie van het Skûtsjesilen. De film gaat niet alleen maar over de Skûtsjes, maar vooral ook over de mensen in en achter deze schepen.

Bezoek de website